اولین بار در سال ۲۰۰۰ فردی به نام Brett Tabke اصطلاح SERP را برای صفحه نتایج موتور جستجوگوگل نام گذاری کرد. در واقع به صفحات حاصل از یک عبارتی که در گوگل جستجو می شود،SERP می گویند. به عبارت دیگر زمانی که شما یک کلمه را در قسمت سرچ گوگل تایپ می کنید موتور جستجوگر گوگل به کمک خزنده های خود سعی می کند تا در صفحه SERP بهترین نتایج را به شما نشان دهد.

اما خود صفحه سرپ از ۲ بخش تشکیل شده است. یک بخش همان نتایجی است که به صورت طبیعی بعد از سرچ یک کلمه خاص برای شما به نمایش در می آید. بخش دیگر هم شامل نتایجی است که خود گوگل آن ها را پشتیبانی می کند. این بخش که در قسمت بالایی SERP قرار می گیرد رایگان نمی باشد و وب سایت شما برای حضور در این بخش باید هزینه ای را به شرکت گوگل پرداخت کند.

serp چیست؟

ممکن است سرپ برای یک کلمه کلیدی خاص به شکل متفاوتی برای هر کاربر به نمایش دربیاید. در واقع گوگل سعی می کند تا صفحه نتایج خود را بر اساس موقعیت مکانی و میزان علاقه مندی هر فرد به شکل متفاوتی به نمایش دربیاورد.

به طور مثال زمانی که شما در قسمت سرچ گوگل می نویسید که نزدیک ترین شرکت سئو در کجا قرار دارد. گوگل سعی می کند در قسمت اورگانیک سرپ، نزدیک ترین شرکت سئو را بر اساس موقعیت مکانی شما به نمایش در بیاورد. همچنین در قسمت پشتیانی شده سرپ هم نتایج به همین شکل به نمایش در می آید.

Serp چه اهمیتی دارد؟

با توجه به جدال سختی که برای قرار گرفتن در صفحات و رتبه‌های اول موتور های جستجو حاکم است، و آمار های موجود حکایت از این دارد که بیش از ۹۰ درصد کاربران فقط صفحه اول موتور جستجو را بررسی می‌کنند و هیچ گاه به صفحه‌ای دوم نتایج رجوع نمی‌کنند می‌توان پی برد که صفحه اول نتایج جستجو از اهمیت ویژه و فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

به طوری که قرارگیری در صفحه اول نتایج موفقیت یک شرکت را می‌تواند تضمین نماید لذا Search Engine Result Page از اهمیت بالا برای وبمستران کسب و کارهای مختلف برخوردار است.

serp  چه کاربردی دارد؟

بخش ارگانیک سرپ

در این بخش از صفحه نتایج SERP گوگل سعی می کند تا بر اساس الگوریتم های خود به نوعی وب سایت ها را رتبه بندی کند. در این بخش است که اهمیت اصطلاح سئو برای وب سایت ها مشخص می شود. چرا که اگر شما بتوانید تمامی عوامل سئو را رعایت کنید وب سایت شما می تواند در ابتدای این بخش از سرپ قرار بگیرید. در این صورت افراد بیش تری به وب سایت شما سر می زنند. البته در برخی از موارد نیز در این بخش از SERP،  شما می توانید تغییراتی را مشاهده کنید.

 به طور مثال زمانی که شما اسم فرد خاصی را در قسمت سرچ گوگل تایپ می کنید. اگر آن فرد شخص معروفی باشد، یک جعبه بزرگ در سمت راست صفحه SERP برای شما به نمایش در می آید که تمامی اطلاعات آن شخص را به شما توضیح می دهد. در واقع این جعبه از سال ۲۰۱۲ بر روی صفحه سرپ گوگل قرار گرفته است و هدف آن پاسخ سریعتر به سوالات کاربران است. اما شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که به چه صورت یک وب سایت می تواند در این بخش از سرپ قرار بگیرد؟ عوامل مختلفی می توانند سبب شوند تا شما رتبه مطلوبی را در بخش ارگانیگ صفحه SERP  کسب کنید.

 به طور مثال زمانی که وب سایت شما از نظر سئو داخلی و خارجی در شرایط مطلوبی قرار داشته باشد وب سایت شما می تواند جایگاه مطلوبی در این بخش داشته باشد. البته سرعت لود شدن وب سایت و محتوای ارزشمند هم می تواند در جایگاه وب سایت شما در صفحه سرپ نقش مهمی داشته باشد.

بخش پشتیبانی شده

این بخش از سرپ در واقع هیچ ارتباطی با سئو ندارد. چرا که در این بخش گوگل سعی می کند با گرفتن هزینه از شما، به تبلیغ وب سایت شما در صفحه SERP بپردازد. البته گوگل این بخش را در تمامی صفحات سرپ به کاربران نمایش نمی دهد. برخی منابع بر این باورند که گوگل در بیش از ۵۱ درصد از صفحات سرپ برای کاربران این بخش را به نمایش در می آورد. همچنین گوگل سعی می کند در این بخش چیزی در حدود ۳ وب سایت را به کاربران نمایش دهد. قطعا اگر وب سایت شما در این بخش از صفحه SERP قرار بگیرد، احتمال بیش تری وجود دارد تا در معرض دید کاربران قرار بگیرد.

با استفاده از تبلیغات PPC

PPC مخفف Pay-Per-Click است.به زبان ساده در این روش، اگر کاربری بر روی وب سایت کلیک کند شما باید به ازای آن کلیک به گوگل هزینه پرداخت کنید. شاید کمی باورش سخت باشد اما شرکت گوگل بیش از نیمی از درآمد خود را با استفاده از این راه کسب می کند. همچنین آگهی هایی که در این بخش از سرپ قرار می گیرند دارای نمادی خاصی هستند. شرکت گوگل در سال های اخیر همواره سعی کرده تا استراتژی های خود را در این بخش از صفحه SERP عوض کند.

به طور مثال گوگل در سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت تا برای وب سایت هایی که در این بخش تبلیغات می کنند امکانات مضاعف تری نیز در نظر بگیرد. به عنوان نمونه شما می توانید در این بخش علاوه به نشان دادن آدرس وب سایت خود به کاربران، شماره های تماس و سطر بیش تر برای توضیحات وب سایت خود داشته باشید.

با استفاده از تبلیغات فروشگاهی

این راه به وب سایت های فروشگاهی کمک می کند تا به راحتی بتوانند کالا های خود را بفروش برسانند. فرض کنید که شما قصد خرید یک لپ تاپ به صورت آنلاین را دارید. شما این عبارت را در گوگل سرچ می کنید. در این صورت گوگل در صفحه سرپ و در بخش پشتیبانی سعی می کند تا کالا های وب سایت شما را به همراه قیمتشان به کاربر نمایش دهد. در واقع با استفاده از این روش کاربر با سرعت بیش تری می تواند نیاز های خود را بر طرف کند. همچنین وب سایت شما نیز می تواند با سرعت بیش تری کالا های خود را به فروش برساند. در این روش هم گوگل به ازای هر کلیکی که توسط کاربران انجام می شود از شما هزینه دریافت می کند.

نتایج جستجوی ارگانیک

نتایج ارگانیک توسط الگوریتم پیچیده گوگل (که دارای بیش از ۲۰۰ فاکتور رتبه‌بندی است) تعیین می‌شود. اگرچه الگوریتم گوگل رازی مخفی است اما آن‌ها چندین فاکتور مهم رتبه‌بندی کلیدی را تأیید کرده‌اند، ازجمله:

سیگنال‌های سئو خارجی (تعداد وب سایتهایی که به صفحه خاصی لینک دارند. همچنین به‌عنوان ” بک لینک ” شناخته می‌شوند)

سیگنال‌های سئو داخلی

سرعت بارگذاری سایت

برند و سیگنال‌های اعتماد

عنوان صفحه (برچسب عنوان)

برخی روش های مهم در بهبود SERP

تعیین و بهبود کلمات کلیدی با رقابت بالا

موقعیت serp رقبا برای مجموعه‌ ای از کلمات کلیدی

تمرکز و تقویت روی کلمات کلیدی تک سیلابی و نهایتا دو یا سه سیلابی

استفاده از کلمات کلیدی ترکیبی

محبوبیت در رسانه ها و شبکه های اجتماعی

کیفیت لینک دریافتی