تعارف که نداریم، اوضاع اقتصادی این روزها اصلا خوب نیست. ذخیره کردن پول و مدیریت صحیح مالی یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که در این شرایط باید بلد باشیم. بسیاری از مواقع درآمد کافی داریم اما پولمان به آخر ماه نمی‌رسد. شاید خیلی جاها این نکات رو بخوانیم که باید صرفه جویی کرد، پس انداز داشت، کمتر خرج کرد و… اما واقعا راهکار عملی کدام است؟

اولین قدم

برای مدیریت درآمد تنها کاری که باید انجام دهیم این است که تمام هزینه‌هایمان را درطول یک ماه ثبت کنیم، از قبوضی که پرداخت می‌کنیم تا هزینه خورد و خوراک و… حالا وقت آن است که تمام هزینه‌هارا جمع کنیم. باید یادمان باشد که چه میزان از هزینه‌هارا به‌صورت نقدی و چه‌مقدار را با کارت پرداخت کرده‌ایم. این کار باعث می‌شود تصویر کلی از مخارج ماهانه به دست آوریم و ببینیم که چطور می‌توانیم ادامه دهیم.

درک درآمد و هزینه‌ها

تخمین درآمد ماهانه مخصوصا برای کسانی که شغل آزاد دارند کار سختی است. یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید برای مدیریت درآمد انجام دهیم این است که درک درستی از میزان درآمد و هزینه‌ها داشته باشیم. به‌دست آوردن تراز درآمد به ما کمک می‌کند تا بتوانیم به‌درستی وضعیت مالی‌مان را مشخص کنیم.کسر میزان هزینه‌ها از درآمد، روشی است که به ما کمک می‌کند تا تراز مالی‌ را محاسبه کنیم. اگر درنهایت با عدد مثبت روبه رو شویم، یعنی اوضاعمان نسبتا مناسب است آن‌وقت می‌توانیم برنامه‌هایی برای هزینه اضافی درنظر بگیریم. اما زمانی که عدد منفی شد، باید به‌صورت جدی فکری به حال کاهش هزینه یا افزایش درآمد داشته باشیم.

صرفه‌جویی کنیم

طبیعتاً اگر بخواهیم پولمان را خرج کنیم حتی می‌توانیم به قران آخر هم رحم نکنیم! اما باید کمی هوشمندانه‌ عمل کنیم، برای مثال می‌توانیم از خیر خرید یک گلدان گران‌ بگذریم و به جای آن یک شام لذت‌بخش و به مراتب کم‌هزینه‌تر در کنار خانواده‌ داشته باشیم. بهتر است با خودمان صادق باشیم و سعی کنیم که با بررسی دقیق‌تر در رابطه با بودجه و دریافتی‌های خود و البته کنترل مخارج برای داشتن زندگی راحت‌تر و آسوده‌تر تلاش کنیم. قطعاً با وجود هزینه‌های بالای زندگی در این روز‌ها و البته گرانی محصولات، این کار کمی سخت به حساب می‌آید، اما قطعاً شدنی است.

از پول نقد استفاده نکنیم

یکی از راه‌های ذخیره پول این است که پول نقد زیادی در جیبمان نگه نداریم. دسترسی به پول نقد بسیار راحت است و به همین دلیل معمولا کسانی که همیشه پول نقد با خودشان دارند، پول بیشتری خرج می‌کنند. اگر بازارگردی باعث ‌شود تا بیشتر خرج کنیم، نباید این کار را انجام دهیم. می‌توانیم درصدی از درآمد را در کارتی بریزیم که رمز دوم ندارد. این کار به ما کمک می‌کند تا در خرید اینترنتی زیاده روی نکنیم و اگر به‌‌صورت آنی دلمان خواست چیزی را بخریم، محدودیت داشته باشیم.

فعلا بی‌خیال خریدهای گران شویم

خریدهای گران و هزینه‌های گزاف را به تعویق بیاندازیم. به تعویق انداختن لذت آنی یک خرید یکی از راه‌هایی است که به ما کمک می کند تا به بهترین شکل به مدیریت پول بپردازیم. زمانی که تصمیم می گیریم یک خرید بزرگ و گران را کنار بگذاریم یا از قرض گرفتن به خاطر آن منصرف شویم، در واقع به خودمان فرصت تامل و ارزیابی ارزش آن خرید را می دهیم و در عین حال زمان برای پیدا کردن قیمت‌های بهتر و راه بهتر خرید و حتی جایگزین پیدا می کنیم.

در حراجی‌ها خرید کنیم

می توانیم در انتهای هرفصل برای سال بعد خرید کنیم. معمولا آخرفصل حراجی‌‌های خوبی برگزار می‌شود و ما می‌توانیم لباس و وسایل موردنظرمان را بسیار ارزانتر از حد معمول بخریم.

قیمت ها را مقایسه کنیم

خوب است که قبل از خرید همه جا را ببینیم، اگر وقت کافی برای گشتن نداریم، جزییات را از یک فروشنده سوال کنیم و بعد با فروشگاه های دیگر برای چک کردن و مقایسه قیمت ها تماس بگیریم و هنگامی که ارزان ترین فروشگاه را یافتیم خرید کنیم.

مراقب خرج‌های کوچک باشیم

خریدهای کوچک و جزئی که به چشم نمی‌آیند به سرعت باورنکردنی از پول می کاهند. پس باید حواسمان به هزینه‌ها و خریدهایمان باشد تا متوجه شویم که چه جایی بدون اینکه بدانیم و یا ناخودآگاه هزینه‌های غیرضروری انجام می دهیم.

تا اطلاع ثانوی قسط و وام جدید ممنوع

نباید قسط و پرداخت ماهیانه جدیدی اضافه کنیم. اینکه درآمد ما به حدی است که از پرداختن یک قسط دیگر، هرچند کوچک و کوتاه بر می آییم، دلیل نمی شود که وام جدیدی بگیریم. بسیاری از مردم فکر می کنند که بانک‌ها، تقاضای وام را در صورت کافی نبودن درآمد یا وجود بدهی بانکی رد خواهند کرد، در حالی که تنها خود ما از بدهی‌ها و نحوه مدیریت پول مان مطلع هستیم و خودمان می دانیم که از عهده یک قسط جدید بر می آییم یا خیر.

قرض گرفتن را تا جای ممکن فراموش کنیم

تا جایی که می توانیم باید از قرض گرفتن اجتناب کنیم. قرض کردن بزرگ‌ترین دشمن مدیریت پول و سرمایه است. وقتی پولمان تمام می شود نباید تن به قرض گرفتن بدهیم. معمولا در چنین زمان‌هایی بیش از فکر کردن به نحوه و زمان بازگرداندن پول، به نیازها و خریدهایی که قرار است با آن انجام دهیم فکر می‌کنیم.

بدهی‌هایمان را تسویه کنیم

داشتن بدهی‌های مالی، کمی ترسناک به‌نظر می‌رسد. هیچ‌کس دوست ندارد بدهکار باشد و بیشتر افرادی که برای مدیریت مالی به کمک نیاز دارند، کسانی هستند که مدیریت صحیح درآمدشان را بلد نیستند. احتمالا همه ما در زندگی تجربه وام گرفتن از بانک را داشته‌ایم. اولین کاری که باید برای تسویه بدهی انجام دهیم این است که تمام هدفمان را روی تسویه هرچه سریع‌تر بدهی‌ها قرار دهیم. اگر وام بانکی یا دانشجویی داریم به دنبال تسویه آن باشیم و سعی کنیم پرداخت به‌موقع اقساط را اولین هدف قرار دهیم.

برای بازنشستگی مان سرمایه‌گذاری کنیم

یکی از حساس‌ترین مقاطع زندگی دوران بازنشستگی است. سنی که در آن دیگر توان کار کردن وجود ندارد و باید از ثمره تلاش دوران جوانی استفاده کرد. اگر در جوانی به فکر بازنشستگی خود نباشیم قطعا با چالش‌های فراوانی روبه‌رو میشویم. حتما باید بخشی از پس‌‌انداز ماهیانه مان را برای بازنشستگی‌مان سرمایه‌گذاری کنیم.

بودجه‌ای برای مواقع اضطراری درنظر بگیریم

یکی دیگر از اقدامات مهم برای مدیریت درآمد این است که بخشی از پول هایمان را برای حوادث و مخارج پیش‌بینی نشده کنار بگذاریم. این کار به ما کمک می‌کند تا خیالمان از بابت مخارجی که ممکن است روزی از راه برسند راحت شود. به این ترتیب اگر روزی خودرو مان خراب شد و نیاز داشتیم که تعمیرات اساسی روی آن انجام دهیم، لنگ نمی مانیم. همه ما به مبلغی که بتواند بین سه تا شش ماه هزینه‌هایمان را تامین کند نیاز داریم.

پس‌انداز را فراموش نکنیم

اینکه فقط دخل و خرج یکسان داشته باشیم، کافی نیست. باید مخارجمان را به گونه‌ای مدیریت کنیم که در پایان ماه مقداری پول برای پس‌انداز باقی بماند، بنابراین باید یک بار دیگر به لیست مان برگردیم و تا جای ممکن هزینه‌های غیرضروری را حذف کنیم. ببینیم که در ماه چقدر می‌خواهیم پس‌انداز کنیم، بهتر است با خودمان سخت‌گیر باشیم و آن چیزی که ضروری نیست را نادیده بگیریم. شاید بتوانیم به جای خودروی شخصی‌ مان از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنیم، شاید بتوانیم به جای استفاده از تاکسی با اتوبوس به مقصد برویم، پس باید با خودمان صادق باشیم و با برنامه پیش برویم.

سخن آخر

هنگامی که برای پس انداز کردن به مشکل برخوردیم، نباید ناامید شویم و به مقدار پولمان برای شروع پس انداز توجه نکنیم چون با همین پول کم در مدت طولانی می توانیم پس اندازمان را افزایش دهیم و به استقلال مالی برسیم و به هدفمان نزدیک تر شویم.